Grywalizacja (zwana też gamifikacją)
– czym jest i jak ją wykorzystać.
Grywalizacja to wykorzystywanie elementów znanych z gier bezpośrednio w miejscu pracy – a nie, jak do tej pory, podczas szkoleń czy spotkań integracyjnych. Ma na celu uatrakcyjnienie zadań a tym samym zwiększenie zaangażowania pracowników w realizację wyznaczonych planów. Szczególnie pomaga w wykonywaniu zajęć trudnych i żmudnych, ponieważ pobudza wewnętrzną motywację prowokując do chęci pokonywania kolejnych etapów. W gamifikacji mamy więc: poziomy – które należy przejść, nagrody – które można otrzymać za pokonanie danego poziomu, cel -który należy osiągnąć. Do tego dochodzi oczywiście element rywalizacji oraz na końcu…. Sukces!. Metoda ta oferuje zatem pracownikowi wykonanie zadania w sposób ciekawy, interesujący, niosący wyzwania, kończący się osiągnięciem pewnego poziomu i otrzymaniem nagrody.
Idea grywalizacji pojawiła się wraz z wejściem na rynek pracy pokolenia Y, kryzysem zaangażowania pracowników oraz faktem, że szkolenia bardzo często nie utrwalają zdobytej wiedzy. Pracownicy działów HR wiedzą, że to przyszłość. Grywalizacja jest bowiem uznawana za najważniejszy trend najbliższych lat. Ma szerokie spektrum zastosowania i olbrzymi potencjał (może być wykorzystana zarówno do poszukiwania i preselekcji pracowników, jak i do wdrażania nowych osób w firmie, do realizacji projektów, zmiany postaw, uatrakcyjnienia miejsca pracy i ograniczenia rotacji, zarządzania talentami, budowania marki itd.), zapewnia wyższą efektywność niż standardowe aktywności i cieszy się coraz większą popularnością. Zastosowane w pracy elementy gry wpływają na zaangażowanie i motywację pracowników, szybkość i efektywność uczenia się oraz na atrakcyjność pracodawcy.
Mówi się, że to tylko kwestia czasu, kiedy standardem stanie się rekrutacja pracowników za pomocą grywalizacji. Wymaga to jednak bardzo dobrego przygotowania z wykorzystaniem wielu zasobów co sprawia, że na dzień dzisiejszy niewiele firm korzysta z tego rozwiązania na stałe.